dinsdag 2 september 2014

DAGELIJKS CRIMINELE SPAM (PHISHING)MAILS IN DE MAILBOX

De blogger wordt er af en toe mee dood gegooid, en hij weet van meerdere mensen in de wijk dat ze er ook hinderlijke last van hebben. Soms krijgt hij drie mails op één dag waarin door een bepaalde 'bank' wordt vermeld dat er nou toch wel echt dringend actie moet worden ondernomen omdat anders de rekening geblokkeerd gaat worden. 
Heel eigenaardig, vooral als je geen rekening bij de bewuste bank bent aangesloten. Vals en gemeen zijn betere omschrijvingen. Het doortrapte is, de cybercriminelen trachten a.h.w. via het sturen van dergelijke berichten te doen voorkomen alsof ze je willen beschermen.
De ING-bank, ABN-Amro, Payall, Digid, 'Internationale Cardservices', 'Upgrade Webadministrator', etc. etc., aan alle kanten proberen dit soort criminelen je gegevens (mocht je die al hebben) te ontfutselen. Zie ook onderstaande afbeelding.
De blogger ervaart de spammails kortstondig als hinderlijk, maar hij kan zich zo voorstellen dat als een alleenstaande (m/v) van een jaar of tachtig, het kan ook jonger, een dergelijke (dreig)mail ontvangt, de neiging kan ontstaan om maar snel pincodes, inlogcodes en bankrekeningnummers door te geven om het naderende 'onheil' te voorkomen.
Phishing is een vorm van internetfraude, waarmee fraudeurs proberen om via e-mail achter uw bankgegevens te komen. Fraudeurs lokken u naar een valse (bank)website. Dit is echter een kopie van de echte website van de bank. Hier wordt u verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Op deze manier krijgt de fraudeur de beschikking over uw gegevens. Met alle gevolgen van dien. 
Lees verder, ook voor belangrijke tips, op Politie.nl/pishing. 
Vandaag binnengekomen:









Geachte heer /Mevrouw,
Het is tot op heden gebleken dat uw creditcard rekening 
geupdate dient te worden.Ten gevolge hiervan, hebben  
wij uw creditcard rekening beperkt totdat u uw creditcard  
gegevens volledig update en bevestigt. 

Indien u verified by visa wachtwoord of Mastercard securecode 
heeft dient u dit verplicht in te vullen.  
Om uw identiteit te bevestigen en uw rekeningsbeperking te 

verwijderen (JF; dan: klik hier)

11 opmerkingen:

An zei

Johan, ik snap dat je er pissig of pislink van wordt, maar het is geen pising en ook geen pishing, maar phishing (je zegt: fisjing).
Ik wil niet te tuttig doen, maar ik zag het 2x fout staan in je artikel.
Overigens kun je dit soort mails waarin ING wordt genoemd, sturen naar valse-email@ing.nl
Ik heb er zelf ook veel last van (gehad?)en ING zei dat ze op onderzoek uitgaan als je de mails doorstuurt naar bovengenoemd adres.

Anoniem zei

Je kunt (via je provider) ervoor zorgen dat dit soort mailtjes als 'spam' wordt geblokkeerd. Scheelt je een hoop rompslomp (wegklikken, verwijderen &c.)Kost een beetje, maar geeft je een hoop rust.

(rené)

Anoniem zei


dit soort gedoe is de reden dat ik nog nooit iets via internet gekocht heb.
internet bankieren? wat is dat?
en daaraan zal ik dus ook nooit mee doen.

DDD zei

@10:04

Sorry, maar wat heeft internetbankieren met spam te maken? Zie de link niet. Internetbankieren is gewoon veilig. Gewoon even letten dat je op de juiste en beveiligde site van je bank zit(met slotje). Dan kan je NIKS gebeuren.

Spam is gewoon vervelend.

Willem Pauwelussen zei

Internetbankieren heeft in zoverre met spam te maken dat dit soort schofterigheid niet mogelijk is als je uitsluitend met bankgiro's betaalt.

Anoniem zei


idd. zo is het :-)

DDD zei

@Willem Pauwelussen.
Fout!. Dat is een , sorry dat ik het zeg, digibeet reactie. Je kan nog steeds spam ontvangen als je alleen maar gebruik maakt van bankgiro's. De spammer houdt geen rekening met of u gebruik maakt van internetbankieren of niet. Dat weet de spammer helemaal niet. Dus uw reden slaat echt nergens op. Als je geen spam wilt ontvangen moet je geen e-mail adres hebben. Dat is de ENIGE manier!

Anoniem zei

Gmail gebruiken. Kun je ook je huidige provider op importeren. Je kunt gewoon je normale mail adres van je provider aan iedereen geven, Gmail importeert alles wel, hoef je nooit meer in te loggen op je eigen provider :)

Gmail houdt al 95% van de spam tegen en bij de overige 5% hoef je maar 1 keer op de spam knop te drukken en je krijgt nooit weer wat van die afzender :)

Willem Pauwelussen zei

Ja zeg, dat weet ik ook wel. Ik krijg dit soort rotzooi natuurlijk ook wel in de mail.
Maar met "dit soort schofterigheid" bedoel ik niet dat je dan geen spam (meer) ontvangt, maar de schofterigheid waar ik op doel is het plunderen van mijn rekening. Dát is dan niet meer mogelijk.
Immers, waarom zou ik op een fake-bericht reageren over mijn internetbankieren als ik helemaal niet via internet mijn bankzaken regel?
Nu duidelijk?

Anoniem zei


haha Willem, ..... .... ....?
pluk een roos ;-).

goh, ik dacht dat ik vandaag de dag de aller enige ben, die nog nooit haar bankrekening vermeldt heeft via internet en dat ook NÓÓIT zal doen.

jij dus ook niet, als ik het goed begrijpend gelezen heb?

Therèse

Willem Pauwelussen zei

Dat heb je goed begrepen.
Al toen er nog nauweli8jks sprake van internetbankieren was, zag ik bij DWDD (dacht ik) een vent die op zijn gemakkie even overal via de internet wat rekeningen had geplunderd. Leuk zeg!
Mij niet gezien dus.
Dan maar digibeet.