zaterdag 22 november 2014

RUILMARKT HEERDENHOES + GRATIS WINKELEN



 Erg druk was het tegen half twee in buurtcentrum het Heerdenhoes niet, je kon niet over de koppen lopen. Wel was het gezellig en warm. Buiten regende het op genoemde tijdstip.
Tot half twee vanmiddag was er een ruilmarkt georganiseerd, vanaf dat tijdstip kun je er gratis winkelen.
Op de flyer (link) staat: De feestdagen zijn al duur genoeg. Samen hebben we meer! Spullen zijn vaak prima maar worden niet meer gebruikt. Je wilt anderen blij maken met deze spullen. Samen zijn we rijk! Dus kom spullen ruilen of geef ze aan iemand.
Wat opviel was dat het bijna allemaal vrouwen waren die achter de kraampjes zaten. Zal het er mee te maken hebben dat mannen in de regel een hekel aan winkelen hebben, zelfs als het gratis winkelen betreft? Wie zal het zeggen.
Op bovenste foto is te zien dat je je ook kon laten schminken op de markt. Foto links en onder, een overzicht van de centrale ruimte in het Heerdenhoes. Foto recht, een verkoopster trachtte spullen aan de man (vrouw) te brengen. Ga je straks (half twee) alles gratis weggeven? "Spullen die ik kwijt wil wel."
Lezeres Anna appte tijdens het schrijven van dit bericht (13.20 uur): "Ben net weer thuis, ouwe troep kwijt en twee mooie bloesjes gescoord."
Op de vraag of ze haar bevindingen even zou willen opschrijven en mailen kwam dit retour:

Om een uur of 11 kwam ik binnen bij het Heerdenhoes en was iedereen nog wat onwennig tassen aan het uitpakken en aan het kijken 'hoe het ging'.
De spullen die ik meegenomen had waren te goed om weg te gooien, maar goed genoeg om weg te geven. Bijvoorbeeld hondenvoerbakjes, schemerlampjes, papiersnijmachientje, mutsen, handschoenen, kopjes, tafellaken, enz.
Meteen kwamen er wat dames (want die waren er voornamelijk) op mijn spullen af en na wat 'ohhh's en ahhh's namen ze wat mee. Ik mocht dan in ruil daarvoor bij hun tafel komen kijken en wat uitzoeken. Mijn bedoeling was vooral om van 'mijn ouwe troep' af te komen en niet om weer van alles mee naar huis te nemen, dus ik heb voornamelijk bedankt. Maar toch nog twee hele mooie blouses gescoord in ruil tegen een aboriginal regenmaker. Allebei blij!

Vanaf vanmiddag half 2 was de ruilbeurs afgelopen en mocht iedereen komen halen wat ze wilden. Wat er overblijft gaat naar de voedselbank, hoorde ik.


1 opmerking:

Unknown zei

Het concept was altijd wat afwijkend. Je brengt spullen in om weg te geven. Wil je zelf ook kijken of er iets leuks voor je bij is kun je het " kopen" met bonnen. Voor wat je inbracht kreeg je dan een aantal bonnen waar je mee kon shoppen . ruilen met iemand die jouw spullen wil is wel heel beperkt en je wordt dan haast verplicht te blijven. Hoop dat het in de toekomst weer gaat als eerder dit jaar in de stad