vrijdag 9 januari 2015

BEIJUMSKAP (201)

Ik heb me altijd verbaasd over dit soort bordjes midden in een woonwijk van de stad. Hoeveel trekkers komen hier? Ik zeg ‘trekker’ en niet ‘tractor’; ik kom uit een boerenfamilie en wij noemden zo’n landbouwvoertuig met dikke wielen een trekker. Het is tenslotte bedoeld om dingen mee te trekken. Ik heb het opgezocht en beide woorden zijn correct.

Ik denk niet dat er veel trekkers door de wijk rijden, tenminste is zie ze nooit. En als ik ze zie zijn het vaak medewerkers van groenbeheer o.i.d., je mag toch verwachten dat die weten waar ze wel en niet langs kunnen. Maar blijkbaar is er toch genoeg aanleiding om dit soort bordjes te plaatsen. Of misschien had de gemeente nog een heleboel van deze bordjes op voorraad liggen, en dacht een gemeenteambtenaar in komkommertijd ‘laten we de trekkerbordjes ophangen’.

Maar er zijn ook trekkers die als personen vervoermiddel gebruikt worden. Zo’n 15 jaar geleden werkte ik bij de Postbank in Leeuwarden, en daar stond altijd een trekker op de parkeerplaats. Er was een bankmedewerker die met de trekker i.p.v. de auto/fiets of het ov naar zijn werk ging. Ik heb de betreffende collega nooit gesproken en heb me altijd afgevraagd waar hij met die trekker helemaal vandaan kwam.

Foto + tekst: Atsje Straatsma

1 opmerking:

Anoniem zei

Beetje zelfde afkomst misschien, maar het is een trekker ja. Het grappige van het bordje vind ik de pijl. Alsoffie alleen maar achteruit mag.

Kees K.