zaterdag 4 april 2015

PEGGY HEEFT EEN NIEUWE VISKAR


Het is een begrip op Winkelplein West. Hoe lang staat ze daar al met haar vishandel langs de vijver? Bijna vijf jaar geleden nam haar voorganger, Bronno, afscheid.
Zal Peggy er al weer zo lang staan met haar nering? Wat vliegt de tijd toch. Gisteren belde ze: "Kom je even een foto van m'n nieuwe wagen maken?" Vooruit, waarom niet. Voor de goede zaak, Beijumers kopen er graag een visje en afgezien van de zakelijke kant heeft de viswagen ook een sociale functie op het plein.
Ondernemers moeten investeren. De oude kar had z'n beste tijd gehad en het werd tijd voor een nieuwe. Gisteren reed de nieuwe kraam voor het eerst Beijum binnen. Peggy kan weer jaren vooruit in Beijum. De wagen staat van woensdag tot en met zaterdag op de bekende stek.

10 opmerkingen:

Anoniem zei


Het was een gedwongen keuze denk ik.
geen zaak meer kunnen hebben en er wél een nieuwere mooie viskar voor in de plaats kunnen kopen.

ik wens je veel klandizie en zal zelf ook af en toe een lekker hapje bij je kopen, hoor :-).

Anoniem zei

En nu de viskar nog zo plaatsen dat fietsers (met kleine kinderen) er ook nog langs kunnen. Deze week stond de kar bijna overdwars op de stoep en konden mijn kinderen en ik er niet meer langs. Waarom niet de viskar naast de loempiakar, zodat de doorgang vrij blijft voor fietsers en ook voetgangers?

Kees Huizenga zei

Hierboven staat:

"De oude kar had z'n beste tijd gehad en het werd tijd voor een nieuwe."

Welnu, deze "oude" visauto staat door de week op een nieuwe standplaats in Bedum. Deze viswagen verkeert volgens mij in een goede staat.
Vanwege een bepaalde reden moest de man van Peggy de viswinkel in Bedum verlaten.

Om toch vis te kunnen blijven verkopen aan de visconsumenten in Beijum en omgeving is de gefotografeerde viskar aangeschaft of gehuurd. Deze viskar moet vervoerd worden door een automobiel met een trekhaak.


Volgens mij staat Peggy sinds september 2010 in Beijum. Een paar maanden na het vertrek van Bronno Schut.


Wat betreft de zeer onveilige situatie bij de viskar kreeg ik op 2 april 2015 een zeer onbenullige brief van de afdeling Stadsontwerp van de gemeente Groningen. Ik kom hier later uitgebreid op terug.
Ik geef nog wel een pikant-belegen citaat:
"Primair is ons standpunt dat er weinig te doen is aan het feit dat fietsers en voetgangers zich door elkaar bewegen."
Ergo: passief gedogen dat fietsers een gevaar vormen voor de visconsumenten. En omgekeerd.
In plaats van: een apart fietspad aanleggen met een deugdelijke afscheiding.

Ik vroeg om een gesprek met een verkeerskundige. Dit verzoek van 4 februari 2015 is totaal genegeerd! De gemeente Groningen houdt kennelijk niet van een goede omgevingsoriëntatie. Vanaf het bureau iemand neerslaan of terzijde schuiven! Zonder schouw.

Anoniem zei

De kar mag daar gewoon staan is geen fietspad!!
Alleen mensen clamen de stoep tegenwoordig voor alles waar het hun beter voor uitkomt!
Dus geen doorgang voor mij en de kids op de fiets slecht argument....misschien eerst verkeersregels leren een optie

Anoniem zei


Hoe lang en breed ís de viskar?

Hoeveel minuten scheelt het, er langs te lopen ipv op de fietsen te blijven zitten?

kom óp en maak van muggen geen olifanten :-).

Anoniem zei

Ik ben blij met het wekelijkse visje van Peggy. Mensen, zeur toch niet, als de wind stormachtig is, dan draai je de kar toch ff een kwartslag om uit de wind te blijven? Lekker hoor Peg!!

Willem Pauwelussen zei

Taalkundig gezien sluit de uitspraak dat een kar zijn beste tijd heeft gehad niet uit dat die kar nog in goede, dus bruikbare staat verkeert. Het betekent in ieder geval niet dat die is afgeschreven en rijp is voor de schroothoop.
Misschien is de achtergrond dat Peggy haar partner een andere bezigheid/broodwinning nodig was? Ik weet het niet en ik wil het niet weten want ik vind het ziekelijke bemoeizucht om zoiets zelfs maar te suggereren. Roddel, eigenlijk.
Maar ik denk dat het een mooie geste is tegenover onze wijk als Peggy de nieuwe kar in Beijum inzet en de andere, die misschien wat is versleten, in Bedum. Het heeft iets van: dankjewel Beijum, wat vind ik het leuk om hier mijn nering te drijven.
Mij maakt het niet uit hoor, of een haring uit een oude of nieuwe kar komt.
Daar wordt die haring niet anders van, lijkt me.

En wat die fietsers betreft, dat doet me denken aan de discussie over de Korrebrug. Het is ook hier een gedragskwestie. Als fietsers rondrijden met respect voor voetgangers en mobiele handel, als de voetgangers proberen wat ruimte voor de fietsers te laten, en de mobiele handel zo gaat staan dat er gemakkelijk langs en omheen gelopen en gefietst kan worden, dan is er helemaal niks aan de hand.
Gewoon rielekst weetjewel.

Anoniem zei


wát nou!

hou toch eens op met die fietserijpraatjes!

laat iedereen, groot en klein die links of rechts aan de viskar voorbij gaat,maar mooi afstappen van hun heilige luchtbandenkoetjes, om na het passeren van de viskar hun ijzeren rossen weer te bestijgen.

Anoniem zei

Mensen zeur niet zo. Laten we blij zijn met Peggy. En ze heeft gelijk dat ze de wagen wat bijdraait als het hard waait, het moet toch ook werkbaar blijven?

Anoniem zei

waarom heeft lidl haar boodschappenkarren buiten op het plein geparkeerd, en niet in de eigen hal? Dan was het veranderen van de brede stoep/fietsdoorgang in compenserende auto-parkeervakken niet nodig geweest en was de gezonde fietser nog steeds een vrije doorgang verleend door de gemeente groningen.
Beijum dreigt door het doen en laten van de gemeente zo meer en meer een wijk voor vetlappen te worden i.p.v. een gezonde fietsers wijk.
En wat doet de gemeente met de precario pacht die lidl verschuldigd is voor haar karren-stalling op het plein? Ziet Beijum daar wat van terug, of verdwijnt dat in het grote gat van de wethouder Financien?