maandag 6 juli 2015

IS DE HIDDEMAHEERD EEN WOONERF? (Gevaarlijke situatie!)

Ondertekend door hoofd afdeling stadsontwerp 


Door Willem Pauwelussen

Even lachen, u gaat op de foto!

Je zou het niet zeggen maar de verkeerskruising in de Hiddemaheerd, zie foto, is gevaarlijker dan ie eruit ziet.

Even voor de oriëntatie: langs het hek kun je vóór de sloot rechtsaf, en aan de linkerkant gaat er, tussen de heg en de brug, een fiets/voetpad richting Boterdiep.

Ik heb al eens in een reactie op Johan’s site geklaagd dat met name die dikke rooie (vuilnis)wagens van de milieudienst hier met een rotgang langs scheuren en de brug oversteken.

Het leek even te helpen maar nu voel ik weer regelmatig de theekopjes op de eettafel dansen.
Achter het hek aan rechterzijde woont een gezin met kinderen, o.a. eentje van pakweg anderhalf die net zijn eerste stapjes heeft gezet.
Maar er kan ook zomaar opeens verkeer van rechts komen.

Dus ik heb een klacht naar de gemeente gestuurd, want ik zie daar niet graag bloed vloeien.
Gevraagd of de Hiddemaheerd misschien een woonerf kon worden?
Maar ik had beter moeten kijken want het is hier allang een woonerf.
Daar mag je toch niet harder dan 15 km per uur dacht ik?
Nou, dat rijden de fietsers niet eens!

ik was in ieder geval aangenaam verrast toen ik het bijgaande document op de deurmat vond nadat we uit Portugal terugkwamen.
Navraag heeft me geleerd dat de radarcontrole inmiddels heeft plaatsgevonden, en wel van 3 t/m 11 juni.
De betreffende ambtenaar is op vakantie tot 27 juli en zal mij na terugkomst de uitkomst mededelen.

Nou, als je zo accuraat de mensen van dienst bent heb je een lange vakantie ook wel verdiend hoor!

2 opmerkingen:

familie de jonge zei

Misschien moet de gemeente dan de borden 15 er bij plaatsen voor alle Heerden die een erf zijn hier in Beijum(woonerf bestaat niet meer)
Erf - Woonerf - Van stapvoets naar 15 km/u
Erf - Woonerf - Van stapvoets naar 15 km/u
Van stapvoets naar een maximaal toegestane snelheid van 15 km/u. Aanpassing van de maximum toegestane snelheid in erven. In erven staan wonen, verblijven en spelen centraal. Vanaf 1 juli 2012 is het de wegbeheerder / de gemeente toegestaan het verkeersbord A1 met een aanduiding van een maximum toegestane snelheid van 15 km per uur bij een erf te plaatsen. Tot juli 2012 gold in een erf (vroeger woonerf genoemd) een niet nader omschreven snelheid van "stapvoets".


Laat ze dan gelijk effe de snelheid op de wijkring gaan controleren, want met enige regelmaat vrezen wij dat er nog eens een automobilist of motorfanaat de bocht uitvliegt en daarbij zich zelf voor de ogen van kinderen te pletter rijdt.

Jan Fré Boven zei

Ik maar denken dat je op een woonerf tot 30 km/u (is best wel hard) mag rijden. Dat blijkt al een tijd niet meer zo te zijn (of het is nooit zo geweest). Als je vanaf de Amkemaheerd/Emingaheerd één van de heerden in rijdt, staat er een bord met 30 als maximum snelheid. Op zeker moment passeer je dan het bord "erf". En vanaf daar geldt een maximum snelheid van 15 km/u. De gemiddelde fietssnelheid is dat. Dus ik zal de snelheid bij mij op het erf toch terug moeten brengen, want harder dan 15 km/u reed ik tot en met vandaag best vaak.